Utrecht - Achter de Dom 12 0000.0011

 

Literatuur

 

- Dolfin, Marceline J. & E.M. Kylstra & Jean Penders, Utrecht, De huizen binnen de Singels. Deel B: Overzicht. Deel in de serie 'De Nederlandse Monumenten van Geschiedenis en Kunst' hierin: 'De provincie Utrecht', De gemeente Utrecht', deel IIIB. 's-Gravenhage (SDU), 1989. [216 blz. ISBN 90.12.05875.9 / 90.12.05876.7(set)]. Hierin "Achter de Dom 12": blz. 3

 

 1970

- "Klokkenmuseum in nieuw gebouw". In: Utrechts Nieuwsblad, 31-10-1970, blz. 2

 1976

- "Stadsorgel Lange Gavioli wordt verder gerestaureerd. Speeldoos tot Pierement op een na populairste museum". In: Stadsblad Utrecht (huis-aan-huisblad), 26-03-1976, blz. 1

 1977

- "Klokkenmuseum wil in Utrecht blijven". In: Utrechts Nieuwsblad, 26-01-1977, blz. 11

- "Centraal Museum in conflict met Hedendaagse Kunst". In: Utrechts Nieuwsblad, 26-08-1977 (het gaat om de vraag of Hedendaagse Kunst zelfstandig kan blijven of geďntegreerd moet worden in het Centraal Museum.).

 1978

- "Draaiorgelmuseum heeft er een pand bij: dat was nodig ook. Collectie dank zij genereuze hulp van beiaardmuseum uitgebreid". In: Utrechts Nieuwsblad, 29-03-1978, blz. 11

- "Nieuwe museumruimtes open". In: Stadsblad Utrecht (huis-aan-huisblad), 03-05-1978, blz. 1

 1981

- "Binnenstad krijgt grootse draaiorgel-manifestatie. Museum van Speelklok tot Pierement 25 jaar". In: Utrechts Nieuwsblad, 06-08-1981, blz. 9

 1982

- "Groepje gehandicapten kwam speelklokmuseum niet binnen. Directeur ontkent: 'Geen discriminatie'". In: Utrechts Nieuwsblad, 21-07-1982, blz. 2

 1983

- "Mr Romke de Waard na ruzie uit bestuur van museum 'Speelklok'". In: Utrechts Nieuwsblad, 14-04-1983, blz. 1, 13

 1984

- "Nieuwe behuizing 'Hedendaagse Kunst'. B en W Utrecht: In pand draaiorgelmuseum". In: Utrechts Nieuwsblad, 27-11-1984, blz. 19 (Betreft Achter de Dom 12 en 14. Hedendaagse Kunst zit tijdelijk in gedeelte van Achter de Dom 14, 1e verdieping en zolder. Het museum Van Speelklok tot Pierement zat in Achter de Dom 12 en 14, begane grond en kelder. Overwogen wordt nu door B&W om Hedendaagse Kunst meer ruimte te geven. In het financiële plaatje wordt ook betrokken de dependance van het Centraal Museum aan de Maliebaan: het Fentener van Vlissingenhuis. De familie Fentener van Vlissingen heeft dit pand aan de gemeente afgestaan onder de voorwaarde dat het een culturele bestemming behoudt. Wanneer de gemeente het afstoot levert dat een besparing op, die elders gebruikt kan worden.)

 1987

- "Sluiting Hedendaagse Kunst geen geldkwestie. B. en W. voelen zich gesteund door advies directeuren Kröller Müller en Rijksmuseum". In: Utrechts Nieuwsblad, 09-10-1987, blz. 13

- Janssens, drs. A.M., "Lobby rond museum is schuimomelet". In: Utrechts Nieuwsblad, 19-11-1987, blz. 4 (reactie van de directrice van het Centraal Museum op het artikel in het UN van 17-11-1987. Zij blijft voorstander van integratie van Hedendaagse Kunst in het Centraal Museum)

 1989

- Lutz, Hans, "Laatste exposities Hedendaagse Kunst: verbazing en vragen". In: Utrechts Nieuwsblad, 02-06-1989, blz. 23

- "Lunchcafé blijft open na sluiting museum". In: Utrechts Nieuwsblad, 31-08-1989, blz. 11

- "David en Goliath bij Hedendaagse Kunst". In: Utrechts Nieuwsblad, 04-08-1989, blz. 11 (Het is onzeker of het Hedendaags Lunchcafé openblijft na sluiting van het museum)

- "Bedrijf gaat exposeren in oud museum. Catch in pand Hedendaagse Kunst". In: Utrechts Nieuwsblad, 30-11-1989, blz. 15